Tips og tricks

Redningsveste til børn

Forældrene havde købt nye redningsveste til vores børnebørn. Vi havde godt nok vores egne børns gamle veste ombord, men de var jo 25 år gamle, så de var sikkert udtjente.

Børnene var imidlertid lidt utrygge i vandet, og efterhånden fik vi mistanke til, at det måske var fordi, vestene ikke opførte sig, som vi troede. Så vi fik det ældste barn til at teste den nyindkøbte redningsvest.

Vi har en forventning om, at redningsveste til børn skal vende barnet om på ryggen, så hovedet er ovenvande og barnet kan trække vejret. Det er jo hele ideen i, at barnet har en redningsvest på, når vi sejler, eller de leger på broen.

Den godkendte vest af et anerkendt mærke kunne IKKE vende barnet!
Den 25 år gamle HH vest, vi havde ombord, kunne til gengæld. Det skal siges, at den ligeledes 25 år gamle, gule vest, som det andet barn har på, kunne SLET ikke vende barnet, tvært imod! Og den har vi brugt til vores egne børn!

Forældrene klagede senere til den butik, hvor vestene var købt. Det fik de dog ikke noget ud af, vestene var godkendt til en standard, der IKKE kræver at barnet vendes.

Så vær opmærksom på flg. standarder

50 N – Svømmeveste

Til øvede svømmere i nærheden af kysten og kun med hjælp i nærheden. Ikke sikker ved bevidstløshed.


100 N – Redningsveste

Til anvendelse i kystnært og beskyttet farvand. Kun begrænset sikkerhed ved bevidstløshed.    

Disse veste anbefales til børn! Og nogle af dem vender sikkert også barnet om…

150 N – Redningsveste

Til brug i alle farvande. Fuld sikkerhed ved bevidstløshed, dog begrænset sikkerhed, hvis der bæres kraftigt, vandtæt sejlertøj.

Teakdæk

Jeg (Poul) forsøgte i nogle år med Hempels teaksealer, men efterhånden fik jeg sorte plamager i overfladen, der kun kunne fjernes med sandpapir.

Nu bruger jeg Boracol om foråret og linoliesæbe tilsat en smule titaniumoxid en gang om måneden. Titaniumoxid beskytter mod UV-stråling. Behandlingen giver et flot lyst dæk, når det er tørt, og et lysegråt dæk når det er vådt.

Dækket har en let fedtet overflade som med gummisåler er mere skridfast end rå teak, men med bare tæer er det en smule mindre skridfast end rå teak.

Tilsyneladende er der kun minimal slidtage med denne behandling, men jeg har kun brugt den i fem år, hvoraf et år sydpå, så erfaringsgrundlaget er ikke så stort.

2 dl linoliesæbe + en teskefuld titaniumdioxid opløses i 1,5 l kogende vand og omrøres meget grundigt (jeg bruger en stavblender) omrøringen skal være så grundig som mulig for at få titaniumdioxiden til at blive helt findelt(malere snakker om at rive titaniumdioxiden). Blandingen fortyndes med koldt vand til 6l

Dækket vaskes med blandingen med en let opvredet klud. Det skal tørre helt ind, derefter spules båden grundigt. Jeg laver to tre behandlinger om foråret, derefter ca en gang om måneden.
Efter første behandling er båden lidt blakket, men det forsvinder efter 2 eller 3 behandlinger.

Titaniumdioxid bruges som farvestof af malere og bolchemagere, og er det aktive stof i babysolkrem. Det koster ca 100 kr pr kg (som meget fint pulver), det ville være meget mere effektivt hvis det kunne skaffes som nanopartikler, men det har jeg kun kunne finde til industribrug.

Ups! Dieselolie i vandtanken

På sommerturen 2014 var vi så uheldige at hælde dieselolie i vandtanken på vores båd.

Hvad gør man med 200 dieselolie i vandtanken???

Vi forsøgte rigtigt meget, men nedenstående virkede på vores tank (500 liter ståltank)

  1. Få en slamsuger til at fjerne den værste blanding af diesel og vand (dieselolie skal ikke udenbords, heller ikke under de efterfølgende skyldninger. sæt en vandslange på en vandhane om bord og den anden ende af slangen til en kloak i land)
  2. Tøm tanken, hæld 5 l madolie på tanken og fyld tanken op med vand.
  3. Tøm tanken igen og lav derefter “bundskyl” et kvartes tid, dvs. tap vand af lige så hurtigt, som det hældes på.
  4. Hæld en flaske opvaskemiddel på tanken og fyld med vand.
  5. Tøm tanken og skyld grundigt efter med vand.
  6. Gentag 2.-5. til det sidste vand absolut ikke lugter af diesel (vi gentog 4 gange)
  7. Lav et par ekstra rensninger med opvaskemiddel.
  8. Rens efterfølgende tanken med et tankrensningsprodukt.

Opskriften blev (efter, at vi havde prøvet næsten alt) lavet af en kemiker. Ideen er, at madolie er blandbar med dieselolie, og madolie kan, i modsætning til dieselolie, skylles ud med vand tilsat opvaskemiddel.

Efterskrift:

Hvis tanken er udstyret med store inspektionsluger, er det nemmeste sikkert at lave en manuel rengøring af tanken. Og hvis den oven i købet kan tages ud, bliver det endnu nemmere.

Vær opmærksom på, at ikke alle vandpumper tåler at pumpe vand med dieselrester. Vi måtte købe en ny vandpumpe undervejs.