4 overnatninger og spændende museer om D-dag og 2. verdenskrig

30/11 19 – 4/12 19

Lørdag

Vi tog lidt modvilligt afsted fra Badalona en dejlig morgen vel vidende at vi skulle hjem til regn og kulde. Men vi skulle jo også hjem til familie og venner, så valget var trods alt ikke så svært.

Første stop på turen var en tankstation lige på den anden side af grænsen i udkanten af Narbonne. Her skulle vi have depositum tilbage for de to gasflasker vi havde købt i Camprai. Det forløb smertefrit så vi kørte videre til vores første overnatning i udkanten af landsbyen Paudy, hvor vi havde en fin overnatning.

Søndag

Efter at vi havde spist vores medbragte morgenmad, kørte vi gennem smuk natur med flotte efterårsfarver til Bayeux, hvor vi så det berømte Bayeux tapet,

Bayeux-tapetet [bajø] er et halv meter højt og 70 meter langt vægtæppe broderet med uldgarn på hørlærred. Det illustrerer normanneren Vilhelm Erobrerens erobring af England, da han vandt over Harold Godwinson i slaget ved Hastings i oktober 1066.

Derefter var vi på Memorial Museum of the battle of Normandy og så fortællingen om D-dag og kampen om Normandiet fortalt fra de allieredes synspunkt.

Mætte af indtryk kørte vi til Caen, hvor vi fik en lille lejlighed for os selv.

Mandag

Næste dags udflugter gik til D-dags museet i Arromanches og et af de to steder, hvor der fra 6. juni 1944 om morgenen på få dage blev bygget en ny midlertidig havn, der kunne fungere som logistiske forsyningssteder for invasionen i Normandiet. En kæmpe bedrift, der betød et vendepunkt i krigen.

Havnen var operativ i 10 måneder efter D-dag. Rester af havnen ses stadig ude i vandet

For nu også at se sagen fra den anden side tog vi derefter til Ouistreham for at se den store bunker, der også er museum for den Atlantiske mur, som var tyskernes store byggeprojekt til forsvar for det tyske rige.

Der er heldigvis mere fredeligt i Ouistreham i dag

Tilbage i lejligheden i Caen pustede vi ud ovenpå endnu en spændende dag.

Tirsdag

Turen gik nu videre gennem Nordfrankrig og Belgien til Neanderthal i Tyskland, i nærheden af Düsseldorf, hvor vi selvfølgelig skulle se det museum, der var bygget, hvor den første neanthaler blev fundet for 160 år siden. Det var et spændende og interessant museeum og vi nåede at se det hele, selv om vi kom lidt sent.

Efter besøget kørte vi videre til Lengerich lidt nordøst for Münster. Her havde vi igen en fin overnatning. Næste dag kørte vi så mod Danmark, hentede varer i Fleggaard, samlede campingvognen op nord for Aarhus og nåede hjem til Vadum sidst på dagen.

Alle overnatninger har vi fundet på airbnb, vi har haft kriteriet, at det skulle være nemt at komme til, hund tilladt, der skulle være køkken med mulighed for at lave lidt mad og kaffe og et sted at sidde og spise morgenmad. Vi har været super tilfredse.