Vandbåren varme i båden

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail

POTTEFYR

Til opvarmning af båden bruger vi et pottefyr fra Refleks (model 2000 kv).
Pottefyret tager luften til forbrændingen fra styrehuset, hvilket giver en god tør luft. Afhængigt af udetemperaturen er luftfugtigheden i kahytten imellem 30 og 40% relativ luftfugtighed.

 

Fyret kører på diesel fra bådens brændstoftank og leverer varme og varmt vand (frostvæske) til radiatorer.

Efter at have fået lavet en del viderudvikling, er vi særdeles godt tilfredse med fyret.

KØLING AF SKORSTENSRØRET

Lavet som ekstrabestilling af Refleks
Ved hjælp af en ventilator tvangskøles skorstensrøret med luft taget udefra. Den opvarmede luft sendes ud i badeværelset. Resultat: varmt og tørt badeværelse, mindre varmeafgivelse til det rum, fyret står i, og mindre varmeafgivelse til gråspurvene.

“DYNE” TIL FYRET

lavet som ekstrabestilling af refleks
Det valgte pottefyr giver ca. 1/3 af varmen til det rum, det står i (styrehuset), og 2/3 af varmen afleveres som varmt vand, som sendes ud i radiatorer til resten af skibet.

Vi har dels fået lavet et isoleret låg til at lægge over kogepladen, dels fået lavet et “mavebælte”, der kan dække de øverste kølehuller.

Ved at regulere: fra uden ekstra “dyne” til fuld ekstra “dyne”, kan vi regulere varmeafgivelsen i styrehuset fra blæst om natten til stille og solskin om dagen.

ELPATRON I RADIATORVANDET

I ydersæsonen giver pottefyret for meget varme, derfor har vi på radiatorvandet indsat en elpatron, som reguleres fra en termostat.

Elpatronen er lavet af Alde, og nok mest beregnet til campingvogne, men fungerer jo ligeså fint til en båd.

Elpatronen kan tændes og slukkes via en SMS besked (lavet vha. arduino, se mere her), særdeles praktisk, når man er væk fra båden.

VARMEVEKSLER TIL MOTOREN

Pottefyr, der som vores henter forbrændingsluften fra kahytten, er uegnet til brug under sejlads, da der let sker det, at luftstrømmen vender og røgen ender i kahytten. Vi har derfor indsat en varmeveksler imellem bådmotorens kølevand og radiatorvandet (selvfølgelig med diverse haner, så kølevandet ikke varmes op i havn). Det fungerer rigtigt godt og giver hurtigt masser af varme.

EKSTRA BRÆNDER TIL FYRET

Lavet af refleks som service reparation

Vi havde problemer med at få fyret til at brænde roligt og rent ved høj varmeafgivelse. Problemet blev løst med en større brænder til brug ved høj ydelse. Problemet er sandsynligvis skorstensafhængigt.

EKSTRA CIRKULATION AF VANDET I KEDLEN

Lavet af refleks som service reparation

Vi har haft problemer med, at vandet i kedlen begyndte at koge ved høj ydelse uden at afgive særlig meget varme til vandet. Problemet blev løst med et lille rør, der forbedrede cirkulationen i kedlen.

De fleste pottefyr har et spiralrør i stedet for en kedel, så de har selvfølgelig ikke ovenstående problem, men vælger du model 2000kv, og skal have høj fremløbstemperatur på radiatorvandet, er det en god ide at få indsat dette rør med det samme.

ANDRE TING OMKRING INSTALLATIONEN AF POTTEFYR.

Som cirkulationspumpe bruger vi en energieffektiv cirkulationspumpe fra et almindeligt oliefyr. Den bruger ca. 5w (220v), har vi ikke landstrøm, forsynes den fra en inverter. I modsætning til 12v pumper, er den langtidsholdbar.

Da jeg installerede radiatorsystemet, indsatte jeg haner, både til alle strenge, og til to ekstra strenge. Det ene sæt ekstra haner er brugt til varmeveksleren til motoren, det andet sæt er brugt til en ekstra radiator i køkkenet. Hanerne på de øvrige strenge har jeg været rigtig glade for, når der skulle laves ændringer/reparationer, uden dem skulle jeg havde tømt frostvæske af anlæget adskillige gange.

Links til leverandører:

Reflex olieovne
Elpatron
Varmeveksler

 

2 meninger om “Vandbåren varme i båden”

  1. Super spændende og godt skrevet!
    Hvad har hele jeres nuværende varme-setup kostet jer? Har i selv installeret det? Og hvilken båd har i og hvor mange kvadratmeter bolig har i?
    KH

  2. Tak for dine spørgsmål og kommentarer.

    Varmesystemet har kostet knap 200.000 kr, hvoraf 110.000 kr er gået til termoruderne.
    Varmesystemet og isoleringen har jeg selv lavet (det tog godt to vintre). Termoruderne er købt med montering.

    Vi har ca 33m2 i en Seafinn 411, men det er forkert at sammenligne antal m2 med en lejlighed i land.
    Vi har to stuer, køkken, et dejligt badeværelse, kombineret kontor og gæsteværelse (halvandenmands seng), soveværelse og et pulterrum som er indrettet i sidekahytten (oprindelig to køjer).
    En dagligdag med tre voksne vil fint kunne fungere (til daglig er vi kun to), men når børn og børnebørn holder ferie hos os, får vi det til at fungere med 5 voksne og to børn.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *