Palairos og Atheni bugten, Meganisi

19/8 20 – 26/8 20

Musen havde tømt den ene skål med musekorn, den der stod i varmeteknik-skabet. Den anden var ikke rørt og den tredje kunne kun tjekkes ved at løfte komfuret ud, så status var ukendt. Den tømte skål blev fyldt igen. Vi tjekkede, hvordan musegift virkede, der var to typer i Danmark – en, der bedøver musen, så den dør af kulde (her i 30 graders varme?), og en, der forhindrer blodet i at koagulere. Denne må kun udlægges af autoriserede personer. Det viste sig at, det var den type vi havde købt. Vi havde heldigvis været meget forsigtige ved udlægningen, der foregik i lukkede skabe. Desværre ville vi nok ikke slippe for lugten af rådden mus, men vi kunne ikke blive ved med at leve med risikoen for at musen forårsagede instrumenter der gik i stykker, kortslutning eller måske en gasslange med hul i.

Vi sejlede til Palaurus igen, der var kommet strøm og vand på molen og vi lagde os ind ved siden af Judy og Carsten. Vi prøvede at beholde gummibåden hængende i daviderne, som Kathy og Ed gjorde, men enten var den nye gangbro kortere end den gamle eller også var den nye gummibåd bredere, end den der fulgte med båden, i hvert fald kunne gangbroen ikke nå ind til molen, når gummibåden skulle være der. Det var i øvrigt også vanskeligt at få styr på fortøjninger og andet, når den var der, så konklusionen var, at den skulle om i stævnen inden vi bakkede ind til en bro eller kaj. Efter en del frem og tilbage (kunne høre at det vakte morskab hos nabobåden) lå vi endelig godt, gangbroen var på plads og der var strøm på båden, og langsomt sænkede freden sig igen over vores sejlende hjem.

Vi var også en tur oppe ved købmand og slagter. Ved slagteren som vi jo havde besøgt før, skulle vi igen forsøge at forklare hvad det var vi gerne ville have. Men vi fik da både et kilo hakket okse og et stykke oskekød, som der kunne laves en steg på grillen af. Det sidste krævede en indsats for at undgå, at den blev skåret til bøffer. Stege er ikke noget man bruger meget her nede. I supermarkedet i Badalona, som ellers havde en stor køledisk med mange forskellige udskæringer havde vi heller aldrig set noget, der lignede en steg.

Torsdag var det “Store vaskedag”. Derudover lidt småreparationer og indkøb til gæstemiddag. Vi havde inviteret Nis, Judi og Carsten på middag. Stegen fra slagteren blev rigtig god og det var den første steg, vi havde fået, siden vi var i Danmark.

Foderskålen var tømt igen, så vi fyldte den med indholdet i den under vasken, der ikke var rørt.

Fredag var der indkøbstur til købmand og slagter igen, denne gang købte vi højrebskoteletter og lammekøllesteaks derefter sejlede vi til Meganisi sammen med Judi og Carsten.

På vejen ud havde vi vist lidt glemt, at gummibåden var fastgjort i stævnen for da jeg var færdig med at spule dæk, så jeg at den var blevet til en undervandsbåd. Det kan nok være, at vi fik travlt med at få den om til badeplatformen og få den tømt for vand. Heldigvis var der ikke sket noget med motoren.

Musens foderskål var denne gang kun halvt tømt, så måske vi endelig var ved at få bugt med den.

Næste dag startede med hundeklipning, derefter gåtur op til og lidt rundt i hovedbyen Katomeri på Meganisi sammen med Carsten og Judi med besøg på en cafe og afsluttende med frokost nede ved den lille havnekaj.

Vores batteri-ankerlanterne var igen holdt op med at virke, og i Katomeri var der en isenkræmmer der havde en anden, dog ikke i hvid, så vi købte en rød med blinkende led-lys.

Da vi kom tilbage og jeg ville tage batterierne ud af den gamle, var den varm. Nå, men det er der jo så meget der er her i solen, så jeg tænkte ikke videre over det. Da jeg lukkede den op, løb der væske ud, og ved nærmere eftersyn var batterierne ødelagte og bunden var næsten blæst ud af lanternen!