Delfiner og hvaler

21/9 17 – 22/9 17

Man kan komme på hvalture flere steder, vi valgte Port Stephens, hvor der også var kombination med delfinture. Vi havde dog ikke set os godt nok for, da vi to dage før ankomst havde booket på nettet, for der kunne jeg kun finde ture ud at se delfiner på den udvalgte dag.

Port Stephens er et fantastisk natur- og dermed turistområde med hvide strande og klitter, eukalyptusskov og adskillige lystbådehavne.

Vi havde booket to overnatninger og efter ankomsten kørte vi næste dag til Nelson Bay. Her kunne vi se, at der selvfølgelig både var delfinture og kombinerede hval- og delfinture, så vi forsøgte at opgradere den købte tur, men det kunne ikke rigtig lade sig gøre, da den var købt gennem en agent.

Så vi tog på formiddags-delfinsafari. Det var en dejlig sejltur rundt i bugten på jagt efter delfiner, vi så dog ikke nogen.

Ved tilbagekomsten fik vi udleveret en voucher til en ny tur, de påstod, at det kun skete én gang ud af 100, at de ikke fandt delfiner. Så forsøgte vi endnu engang at opgradere til en hvaltur, det kunne heller ikke lade sig gøre.

I frokostpausen besluttede vi os for at købe en hvaltur næste dag med en stor katamaran sejlbåd og tage på delfintur igen efter frokost. Og denne gang så vi ret hurtigt delfiner. Delfinerne i bugten var øresvin (bottle nosed dolphins). Vi cirklede rundt mellem dem et stykke tid, hvor de bland andet svømmede med os i lang tid, desværre uden at springe.

Så kom der andre turistbåde, og skipper mente vi havde set nok og de andre skulle til. Fair nok. I stedet kom badenettet ned agter og fire ungmøer i nettet hujede og skreg og var næsten lige så stor en attraktion som delfinerne.

Undervejs på turen blev vi ringet op af havneagenten, der havde solgt os hvalturen, hun havde desværre glemt at katamaranen var chartret hele næste dag, så hun tilbød os et par andre ture eller vi kunne få pengene tilbage. Vi valgte det sidste.

Tilbage på campingpladsen besluttede vi dog at tage en hvaltur næste formiddag, og nu vidste vi jo lidt mere om hvilke firmaer, der var at vælge imellem. Så vi købte en tur på nettet og fik set både springende pukkelhvaler og almindelig delfin. Fantastisk.