l’Ardoise

24/8 19 – 14/9 19

Dagene inden min afgang blev bl.a. brugt på tøjvask og indkøb – havnekaptajnen havde tilbudt, at vi kunne køre med hende mandag formiddag, men hun skulle alligevel ikke til byen, så hun kom og afleverede sine bilnøgler, så kunne vi bare køre selv, og det var også ok hvis vi kiggede os lidt omkring. Sikke en gestus. Vi fik købt stort ind, så Poul kunne klare sig uden indkøb til jeg kom tilbage med vores egen bil.

Middag på havnemesterens restaurant

Onsdag morgen meget tidligt tog jeg med bus til Avignon og videre med tog til lufthavnen i Marseille. Herfra fløj jeg via Amsterdam hjem til Danmark. De næste dage stod den på endevending af vores pulterrum for at finde stumperne på huskelisten, farvel til Aksel som flytter til København, til Vadum med campingvognen, som Lærke, Leonora, Sine og Thomas skulle låne i weekenden, indkøb af reservedele og lagervarer i lange baner. Der blev også tid til Mariefestival i Ansager lørdag og søndag. Mandag aften blev bilen læsset med alt, tagbøjler sat på, så vores nyindkøbte gummibåd kunne samles op i Holland, og tirsdag morgen sagde jeg farvel og kørte sydpå igen med stop diverse steder og AirBnB overnatning i Nijmegen i Holland. Sent onsdag aften var jeg retur i L’Ardoise, det var dejligt at være tilbage igen.

Med gummibåden på taget og det anes at bagsæderne er lagt ned og hele rummet fyldt op. Foran højre forsæde var der i øvrigt også fyldt op – jeg var også forbi Fleggaard på vejen…

I mellemtiden havde Poul rodet med nye elledninger og havde nærmest haft splittet hele båden ad.

Så vi trængte begge til et par rolige dage, men de første dage gik med at pakke ud og stuve af vejen, montering af redningsflåde, montering af hjul på og søsætning af den nye gummibåd og ibrugtagning af påhængsmotor. Vi havde købt ekstern tanktilslutning sammen med motoren og ekstern tank sammen med båden, men ak – det viste sig at vi havde fået en forkert tilslutningsdims til motoren. Så vi må nøjes med den indbyggede tank, indtil vi får fat i den rigtige dims.

Vi havde planlagt med afgang lørdag, men mistralen blæste, så vi købte os et par ekstra nætter og tog på udflugt med bilen søndag, hvor vi var i Orange og se et meget velbevaret teater fra romertiden. Faktisk var vi så heldige at netop den weekend var der romerske dage i teateret, så der var udklædte romere og forskellig optræden af bl.a. soldater, der viste hvordan de kunne bruge deres store skjolde til at bygge menneskebarrikader.

Placeret i hjertet af Rhônedalen er det romerske teater i Orange uden tvivl et af de fineste levn fra Romerriget. Et exceptionelt vidnesbyrd om det gamle Rom og optaget på UNESCOs verdensarvsliste som det bedst bevarede teater i Europa. Berømmelsen skyldes især den storslåede scenevæg som er fantastisk velbevaret og unik i den vestlige verden. Et sted for shows i romertiden som fortsætter i denne rolle i dag, til glæde for musikelskere verden over.
Théâtre Antique

Undervejs begyndte Poul at tage sig til albuen, som var begyndt at hæve mere og mere op. Han havde banket den ned i jorden, da han satte hjul på gummibåden, og ikke fået det renset efterfølgende. Så i stedet for at køre videre efter frokost i byen, kørte vi hjem igen. Det var vist meget godt for det blev værre og værre. Ingen tvivl om, at det var betændelse, der bredte sig hurtigt til det meste af armen samtidig med at almentilstanden også blev påvirket. Det er sket flere gange før med års mellemrum og heldigvis havde vi penicilin med hjemmefra, som Poul startede med at tage. Da hævelsen fortsatte med at brede sig, valgte vi mandag at frekventere en læge i nabobyen Laudun. Han rensede såret og vi fik en recept på mere penicilin. Efterhånden kom der også feber til, men tirsdag morgen gik det lidt bedre så Poul var sikker på, at vi kunne sejle onsdag morgen , så vi bestilte tid i Port Saint Louis til hhv. masteafløftning og masterejsning fredag og lørdag. Allerede tirsdag aften trak han lidt i land, og onsdag formiddag blev vi enige om at udsætte afgang til lørdag og flytte reservationerne til mandag og tirsdag.

Det gav så til gengæld tid til flere udflugter, jeg legede turist i Laudun …

Lystbåden gemmer sig bag den hvide fabrik i højre side af billedet

og vi var en tur i middelalderbyen Uzès.