Port Saint Louis til Badalona

19/9 19 – 25/9 19

Torsdag var der afgang ved 9-tiden efter de sidste forberedelser. Endelig første rigtige tur på Middelhavet.

Vi sejlede vestpå til Sète, en tur på ca. 10 timer. Først agten for tværs for sejl ud af Golf de Foss, derefter drejede vi mere og mere mod vest til en foran for tværs øgende til op til 10 m/s. og det blev motorsejlads med støttesejl. Halvvejs døde vinden mere og mere til 3-4 m/s. Vi fandt en fin plads i lystbådehavnen, og forventede at blive 3-4 nætter, da der blev lovet op til 15 m/s fra øst. Det gad vi ikke at komme ud i!

Næste dag lå vi uroligt, som om der var dønninger inde i havnen. Med forventning om at det ville blive værre, når det begyndte at blæse, kiggede vi vejrudsigten og Pilot over Frankrigs Middelhavskyst efter en ekstra gang. Der var vejrvindue til, at vi kunne sejle lidt sydpå, til Cap d’Agde, som så ud til at være bedre beskyttet for blæsevejr fra øst/nordøst, så det gjorde vi. Det blev en lidt rullende tur, men ok. Vel i havn fik vi anvist en plads langt inde, hvilket var fint.

Cap d’Agde er et stort anlagt ferieområde med flere havne og masser af ferielejligheder. Tag Øer Maritime Ferieby og gang med 10, tilsæt så lidt Skagenstemning ganget med 5, så passer det meget godt med den havn, vi lå i.

Lørdag blev det som lovet blæsevejr. Vi var ude at se på vandet og indsejlingen til havnen – det var helt sikkert sjovere at være ude i dagen før! Heldigvis lå vi stille og roligt i havnen.

Der var et stort værftsområde med flere udstyrsbutikker og vi fik købt et nyt tilslutningsstik til ekstern benzintank til vores påhængsmotor, denne gang det rigtige. Vi havde fået et forkert med, da vi købte motoren. Vi fik også købt et par små fendere at sætte på daviderne til gummibådens ophæng – søgang uden beskyttelse kunne desværre allerede ses på et af håndtagene, nu håber vi ikke, vi får flere skader.

Vi fandt også et SPAR supermarked,  men der var næsten tomt på hylderne – det var tydeligt, at sæsonen er ved at gå på hæld.

Søndag løjede det efterhånden af og blev helt dejligt.

Mandag sejlede vi videre til Saint Cyprien. Endnu et feriested. Vi havde lidt indtryk af at komme til ulejlighed, da vi ikke havde været der før og ikke havde reserveret. Men vi fik da en plads og det var ok. Vi købte ind på havnen, det var et slidt supermarked, med ok mange varer, men der lugtede ikke så godt!

Tirsdag havde vi en rolig, smuk og dejlig sejlads rundt om den østligste del af Pyrenæerne. Det franske gæsteflag kom ned og det spanske op og vi sejlede til l’Estartit. Det var en flot og hyggelig havn, omgivet af bjerge. Her var venlig betjening, med en havnemedhjælper der kom ud på den bro, hvor vi fik anvist plads, for at guide os på plads og hjælpe med fortøjningen. Han kom også ombord, efter først at have spurgt om tilladelse, da vi øjensynlig ikke gjorde det korrekt. Fortøjningssystemet, viste det sig, bestod af et langt tov bundet til broen. Man tog fat i det lange tov inde ved broen og fulgte det udad, et stykke ude på tovet var bundet en tynd line fast og enderne af denne var bundet fast til to fortøjninger, der havde fat i ankeret på bunden. Det var således disse to fortøjninger, der skulle bindes fast til båden.

I skumringen gik vi en tur på havnen og fandt den mest populære restaurant i l’Estartit ifølge Tripadvisor – en italiensk isbar med 5 stjerner. Udvalget af smage var ikke så stort som om sommeren, men der var stadig gode smage at vælge imellem. Det smagte dejligt.

I det hele taget var det et sted, hvor vi godt kunne være blevet lidt længere, men vi havde kun bedt om en enkelt nat og vi var jo på vej mod Badalona. Så næste dag sejlede vi det sidste stykke, som i parentes bemærket var temmelig langt. Vi ankom til havnen ved 19.15 tiden og havde i forvejen kontaktet havnen for at få at vide hvor vi skulle ligge. De lukkede nemlig 18.30. Det viste sig dog senere, at der er bemanding på det meste af tiden, det var kun kontoret der lukkede 18.30.

Barcelonas skyline. De tre ikoniske skorstene til højre stammer fra et nedlagt kraftværk og er et meget synligt sigtepunkt på indsejlingen til Badalona. De står lige syd for marinaen.

Vi havde nu lært hvordan vi skulle fortøje med systemet med en line ved broen og to fortøjninger til bundanker. Så da vi ankom til Badalona var det nemt – det var nemlig samme system. Så kort tid efter var båden godt fortøjet og vi var klar til næste kapitel i historien om Thistle på eventyr.